Nieuws

Zeven op tien Nederlanders klaar met negativiteit online

Zeven op de tien Nederlanders zijn klaar met de negativiteit online, onderzocht PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voor Tele2.

 

Vlogger en artiest Famke Louise (19) kreeg er onlangs uitgebreid mee te maken. Na het uitbrengen van twee nummers is ze een mikpunt van internethaat. De artieste en de telecomaanbieder slaan terug met de hashtag #hatersgonnalove.

 

Het doel van de #hatersgonnalove campagne is online haters aan te pakken. In het kader hiervan gaat in Amsterdam een tram rijden waarbij passagiers kunnen inchecken met een knuffel aan een Tele2-medewerker.

 

Uit het onderzoek onder ruim duizend respondenten van 16 jaar en ouder blijkt dat 66% van hen vindt dat de toon op sociale media de laatste jaren harder is geworden. Vrouwen ervaren dat sterker dan mannen. Daar staat tegenover dat slechts 18% van de ondervraagden aangeeft spijt te hebben van negatief online gedrag.

 

Het advies van Famke: "Mensen moeten zich afvragen of je wat je online zegt, ook recht in iemand zijn of haar gezicht durven zeggen. Ik sta daar boven. De haters krijgen juist van mij wat extra liefde - want dat hebben ze volgens mij wel nodig."

 

Inmiddels is het iets rustiger op haar tijdlijn, maar de afgelopen periode zou zomaar een inspiratiebron kunnen zijn voor nieuwe muziek, zegt ze. "Ik blijf doen wat ik leuk vind en door dat te doen, hoop ik een voorbeeld te zijn voor jongeren die ook met online negativiteit te maken krijgen."

 

Lees het hele artikel op Parool.nl

 

Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!