Nieuws

Vervoersmarkt staat voor rigoureuze ommekeer

Bijna de helft van de Nederlanders staat open voor een abonnement waarmee ze alle soorten vervoer kunnen gebruiken. Mits, en dit is een harde voorwaarde, zij hiermee net zo gemakkelijk van A naar B komen als met de eigen auto, motor of fiets. De vrees dat de aanbieders deze wens niet gaan waarmaken is dan ook gelijk de reden dat ruim tweederde van deze groep twijfels heeft bij dit concept. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) onder 1134 respondenten voor ABN AMRO.

 

MaaS

Voor een overgrote meerderheid van de Nederlanders is de eigen auto niet van de oprit weg te denken. Tegelijkertijd zien steeds meer Nederlanders de keerzijde van de auto. De uitstoot is schadelijk voor de gezondheid, de straten staan overvol, groenzones worden opgeofferd, files geven vertraging en de financiële onkosten zijn hoog. Deze groep stelt zichzelf dan ook de vraag: is de auto deze pijn nog waard? Maar de auto wegdoen vaak nog een stap te ver. Eenvoudigweg, omdat er geen goed alternatief is. Natuurlijk, we kunnen schoner gaan rijden, we kunnen auto’s delen of wat vaker de bus pakken. Dat zal zeker helpen de pijn te verzachten, maar om echt het verschil te kunnen maken moeten we overstappen op een nieuwe vorm van mobiliteit. Een vorm waarin we er niet meer vanuit gaan dat we een auto nodig hebben, maar waarin we ervan uitgaan dat we vervoer nodig hebben, ongeacht de vorm. Er zijn immers meer mogelijkheden om van A naar B te komen. Zo’n nieuwe manier is mobility as a service, kortweg MaaS. In dit model bezit de reiziger geen eigen auto, fiets of scooter, maar heeft de reiziger alle vervoersvormen op afroep tot zijn beschikking.

 

Nederlander positief over deelvervoer

De resultaten uit het onderzoek wijzen erop dat de Nederlander zijn reisgedrag wil heroverwegen. Hij staat absoluut open voor nieuwe initiatieven. Dat is bijzonder, want van de respondenten reist 60% slechts een paar dagen per jaar of nooit met het openbaar vervoer, zo’n 93% maakt nooit gebruik van deelvervoer en de overgrote meerderheid (84%) bezit een privéauto. Toch zegt pakweg de helft open te staan voor mobility as a service, MaaS.

 

Een meerderheid van de burgers staat positief tegenover deelvervoer. Zo’n 55% verwacht dat deze manier van mobiliteit in de toekomst steeds vaker zal worden gebruikt. Het wegvallen van aanschaf-, onderhoud- en parkeerkosten wegen daarbij zwaar mee. Een kleine middenklasse auto kost zo’n 500 euro per maand. Een mobiliteitsabonnement waarbij elke vorm van vervoer altijd voor het grijpen staat, mag maximaal 200 euro per maand kosten. Slechts een enkeling is bereid naar maximaal 400 euro te gaan.

 

Vraagtekens

Hoewel een meerderheid verwacht dat mobility as a service in de toekomst vaker wordt gebruikt, zet een groot deel van die groep hier ook vraagtekens bij de haalbaarheid. Enerzijds omdat ze zich niet kunnen voorstellen hoe MaaS werkt en zich bijvoorbeeld afvragen of er wel altijd een auto staat of altijd een fiets beschikbaar is. Anderzijds omdat ze vrezen dat er extra administratieve rompslomp komt kijken bij deze manier van reizen, met name bij de zakelijke ritten. Een auto reserveren werkt niet bij een plotseling bezoek aan een klant. ‘MaaS is te mooi om waar te zijn’, schrijft een van de respondenten dan ook. ‘Ik moet eerst nog maar eens zien of dit werkt’, stelt een ander. ‘Ik wil eerst weten wat de kinderziektes zijn,’ schrijft weer een ander.

 

Gecombineerd deelvervoer op vakantie is nog ver weg

 

De MaaS-platformen zoals ze nu al bestaan of in oprichting zijn, hebben nog geen oplossing voor het reizen in het buitenland. Zodra meer partijen hun vervoersmiddelen bundelen en aanbieden via een platform, zou het wel mogelijk moeten zijn om ook in het buitenland van dezelfde app gebruik te maken als in eigen land.

 

Gevraagd naar hun voorkeur geven de meeste respondenten aan het liefst de auto of het vliegtuig te gebruiken voor een vakantie. De bereidheid om met de trein te gaan, omdat dit bijvoorbeeld beter is voor het milieu, is er maar bij een kleine groep; een kwart geeft aan dit te willen doen. Als de trein goedkoper of sneller is, dan neemt de bereidheid toe naar respectievelijk 43% en 48%. De meeste mensen zijn van mening dat verre reizen een plezier is dat zij zichzelf gunnen en niet willen opgeven, ook als de reis per vliegtuig gaat.

 

Hieruit kan worden geconcludeerd dat mensen hun vervoersbehoefte niet aanpassen ten gunste van het milieu; een van de redenen om MaaS te introduceren. Van autoschaamte of vliegschaamte zoals regelmatig in de media terugkomt, is geen sprake. Alleen de jongeren onder dertig jaar hebben nog weleens moeite met vervuilend vervoer en zoeken bewust naar schonere varianten, zoals de fiets of elektrisch rijden. Het gaat de reiziger veel meer om gemak en prijs. Die factoren moeten goed zijn. Wel vindt bijna 40% het een goed idee om extra te betalen om de uitstoot te compenseren.

 

Onderzoeksrapport Mobility as a service

Het onderzoek maakt deel uit van het rapport “Mobility as a service” over “Hoe een nieuwe kijk op mobiliteit de vervoersmarkt op zijn kop zet”. Klik hier om het hele rapport te lezen.

 

 

Uw onderzoek via PanelWizard?

Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!