Cookies
Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Door op "Cookie instellingen" te klikken kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op "accepteren en doorgaan" te klikken ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons privacy- en cookiebeleid.
Cookies
Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Hieronder kun je kiezen welke cookies je accepteert. Klik per cookie op "meer informatie" om te zien wat de functie van de cookie is.
Nieuws
Nieuws van Kien
UU, TKP, BPL en PME bundelen krachten om keuzebegeleiding te verbeteren rondom met pensioen gaan
lees meerIn het onderzoek van Universiteit Utrecht, samenwerking met TKP Pensioen, BPL Pensioen en PME Pensioenfonds uitgevoerd door Kien Onderzoek worden pensioenkeuzes vergeleken met medische keuzes. Er zijn namelijk veel parallelen; bij medische keuzes wik je de ene behandeling af tegen de ander. Bij pensioenkeuzes is dit niet anders. Keuzebegeleiding is dan ook key. Testimonials en waardeverhelderende tools blijken uit het onderzoek een activerende werking te hebben op deelnemers voor pensioenkeuzes.
Lees het volledige artikel hier.
Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien Onderzoek?
Kwart Nederlandse vrouwen schaamt zich voor kleding partner: ‘Gewoon geen gevoel voor stijl’
lees meerVan alle Nederlandse vrouwen schaamt 26 procent zich weleens voor de kleding van hun partner. Mannen daarentegen zijn een stuk minder kritisch: bij hen bedraagt dit percentage slechts dertien procent. Of zij zich ooit beter gaan kleden is nog maar de vraag, want volgens een derde van de vrouwen heeft hun partner gewoon geen gevoel voor stijl. Dat blijkt vandaag uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door PanelWizard onder 1.066 volwassen Nederlanders met een vaste relatie.
Met 12 procent ligt het percentage mannen dat zich kritisch uitlaat over de fashion sense van hun partner een stuk lager. „Vooral op het gebied van kledingkeuze en -stijl lijkt er voor een groot gedeelte van de Nederlandse mannen nog een wereld te winnen", vertelt Vince Franke van Acties.nl. Door de jaren heen heeft hij op kantoor „alle foute kleurencombinaties” wel eens langs zien komen: zwarte sokken onder een spijkerbroek, bijvoorbeeld, of een blauw overhemd op een rode pantalon. „Helaas was de drager ervan in 99 procent van de gevallen een man".
Het gevolg? Een groot deel van de ondervraagde vrouwen bemoeit zich actief met de kledingkeuze(s) van hun partner. Van alle Nederlandse vrouwen stelt 60 procent namelijk dat ze hem of haar weleens hebben tegengehouden bij het maken van een fashionflater. Toch lukt dit niet altijd: 37 procent van de vrouwen heeft hun wederhelft weleens slecht gekleed de deur uit laten gaan.
Lees het hele artikel op metronieuws.nl
Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via ons zusterbedrijf PanelWizard?
Angst onder werknemers dat de baas op afstand meekijkt bij thuiswerken
lees meer5 procent van de Nederlanders is bang dat hun baas hen op afstand controleert. Twee vijfde vindt het niet erg als een werkgever hier bij thuiswerken goede reden voor heeft.
Okay, 85 procent is dus niet zo bang dat the boss meekijkt als we moeten thuiswerken. Maar dan nog: zo’n een op de zes werkenden zit toch met samengeknepen billen dat de werkgever op afstand laptops en telefoons van werknemers in de gaten houdt.
Dat blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder precies 1.106 Nederlanders werkend in loondienst, uitgevoerd door PanelWizard (zusterbedrijf van Kien). Ondanks genoemde angst heeft 40 procent er geen problemen mee als blijkt dat de controle van de werkgever noodzakelijk is.
Lees het hele artikel op metronieuws.nl
Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via ons zusterbedrijf PanelWizard?
We kunnen het niet laten: even een appje of sms lezen in verkeer
lees meerEven snel een appje of sms lezen als we in de auto, op de fiets of scooter zitten? Het blijkt verleidelijk te zijn. Zeven op de tien Nederlanders kijken op hun telefoon bij het ontvangen van een berichtje, terwijl dat meestal helemaal niet belangrijk blijkt te zijn.
Dat blijkt uit het Social Media Dagboekonderzoek dat PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) uitvoerde in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), schrijft De Telegraaf. De meeste mensen die ernaar gevraagd werden, zeggen de berichten niet te beantwoorden, maar even lezen doen we dus meestal wel.
In de helft van de gevallen leidt het tot slingeren, langzamer rijden of het missen van een afslag. Ook is het soms de oorzaak van een ongeluk. Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van de bewustwordingscampagne 'MONO' van IenW.
Wat blijkt is dat de berichten die worden ontvangen in de meeste gevallen (84 procent) als onbelangrijk worden gezien en, zo vindt een grote meerderheid (94 procent), niet het risico van een boete waard. Toch blijft het verleidelijk om even te kijken als de telefoon klinkt of trilt.
Lees het hele artikel op RTLnieuws.nl
Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via ons zusterbedrijf PanelWizard?
100ste meting Goede Doelen Monitor
lees meerDe Kien Monitor Goede Doelen. heeft de 100ste meting uitgevoerd! Al 100 maanden lang vragen wij ons panel naar KPI's zoals bekendheid, geefgedrag, voorkeur en Share of Wallet. Daarmee hebben wij een enorme schat aan informatie voor jou, als professional in de goede doelen brache, in handen.
Continu inzicht en betrouwbare cijfers zijn nodig om de juiste acties uit te zetten en het effect daarvan te kunnen meten. Dat inzicht geeft de Kien Monitor Goede Doelen.
Monitor Goede Doelen
De Kien Monitor Goede Doelen is een maandelijks benchmark onderzoek onder Nederlanders, waarbij elke maand een verse steekproef van N=350 wordt ondervraagd. Daarbij worden de KPI's in kaart gebracht van de 63 grootste Nederlandse charitatieve organisaties. Dus niet alleen je eigen data, maar ook die van de 'concurrent'.
De resultaten van het onderzoek geven inzicht in o.a.:
- bekendheid, spontaan (eerstgenoemd en totaal) en geholpen
- op welke manier men is benaderd door de goede doelen om donateur te worden
- doneergedrag per goed doel (donateurs afgelopen maand en incidenteel)
- belang van diverse aspecten bij keuze voor donatie aan een goed doel
- mate van tevredenheid donateurs afgelopen maand over diverse aspecten
- verbeteringsprioriteiten van de verschillende aspecten
- share of wallet: bij besteding van 100 euro (+ motivatie voor de keuze)
- aan welke doelen men absoluut niet zou doneren (+ motivatie voor de keuze)
- reclamebereik en effectiviteit mediabesteding
Zelfrijdende auto nu nog eng, maar er komt een 'doorbraak'
lees meerZelfrijdende auto's lijken misschien nog mijlenver weg, maar dat gaat veranderen, verwacht ABN Amro. Uit onderzoek van PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voor de bank blijkt dat de helft van de Nederlandse consumenten denkt dat er binnen tien jaar zelfrijdende auto's op de Nederlandse snelwegen rijden.
Jongeren het meest enthousiastJongeren zijn meer gecharmeerd van de zelfrijdende auto dan oudere weggebruikers. Een op de vijf jongeren tussen de 18 en 30 jaar oud zou direct willen instappen als de zelfrijdende auto wordt toegestaan. Bij oudere automobilisten is dat 12%.
Technologisch meer mogelijk"Technologisch is er steeds meer mogelijk", zegt sectoreconoom Sonny Duijn, van ABN Amro. "Innovaties worden steeds beter, naarmate ze echt gebruikt worden. Fabrikanten zijn druk bezig, vanuit de overheid komt er meer nadruk op elektrisch rijden. Dat zal ertoe leiden dat de zelfrijdende auto normaler wordt."
VoordelenDe bank somt de voordelen op: werken, je e-mail lezen, lunchen, zelfs even slapen, terwijl je auto je van Maastricht naar je afspraak in Groningen brengt. Het klinkt ideaal, maar toch zegt 62% zich veiliger te voelen in een auto die door een mens bestuurd wordt.
Psychologische drempelsDe drempels zijn eerder psychologisch, dan technologisch, vermoedt de bank. Die worden gevoed door nieuws over gecrashte wagens zonder bestuurder. Mensen moeten nu eenmaal wennen aan innovaties, zegt Duijn. "Zeker vanaf de periode waarin er gecombineerde auto's op de weg komen, waarin bestuurders soms zelf rijden en soms op de automatische piloot, zullen automobilisten zich er een betere voorstelling van kunnen maken."
De rol van de dealer"Door de technologische ontwikkelingen verandert de rol van de dealer sterk", zegt Sonny Duijn. "Naast monteurs is er steeds meer personeel met IT-kennis nodig." Ook het verzamelen van data wordt belangrijk, denkt Duijn. "Je kunt meer diensten aanbieden, zoals het verlenen van periodiek advies op basis van iemands rijgedrag." Duijn noemt het “essentieel” voor dealers om “nu al te investeren” in kennis over de zelfrijdende auto.
Lees hier het hele artikel op RTLZ.nl
Ook onderzoek doen?Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!
Helft Nederlandse werknemers voelt zich continu opgejaagd
lees meerMeer dan 30% van de Nederlandse werknemers* denkt weleens aan ontslag nemen vanwege een (te) hoge werkdruk door personeelstekort. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voor RTL Z en Menzis.
Helft staat open voor leuk aanbodDe meeste werknemers ervaren wel de hoge werkdruk, maar bikkelen gewoon door (53%), blijkt uit het onderzoek. Maar tegelijkertijd staat meer dan de helft wel open voor een leuk aanbod, of is zelfs actief op zoek naar een andere baan.
Continu opgejaagdStress op het werk is beroepsziekte nummer 1, zegt TNO. Meer dan een derde van het werkgerelateerde ziekteverzuim komt door werkstress. Kosten: 1,8 miljard euro. Ook in dit onderzoek zegt een op de vijf werknemers zich weleens ziek te melden vanwege stress. Bijna de helft zegt continu last te hebben van een opgejaagd gevoel.
*Het onderzoek is uitgevoerd onder 1062 Nederlanders die meer dan 32 uur per week werken.
Lees hier het hele artikel op RTLnieuws.nl
Ook onderzoek doen?Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!
Collegaliefde gaat niet door de maag
lees meerRond 12.00 barst elke dag de strijd om een plek in het tosti-apparaat los en beland je weer in ongemakkelijke ‘small talk’ over de kat van een collega. 18% van de Nederlanders luncht dan ook het liefst… alleen. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voor Acties.nl onder 1.085 Nederlanders werkzaam in loondienst met een werkplek buitenshuis.
Lunchen
Dat werknemers hun tosti’s, salades en crackers het liefst privé naar binnen werken, heeft verschillende redenen. 41% van alle ondervraagden ergert zich tijdens de werklunch weleens aan de tafelmanieren en/of eetgewoontes van collega’s. Ook de drukte aan de lunchtafel speelt een belangrijke rol. Zo stelt 55% dat ze tijdens de werklunch moeilijk tot rust komen.
Irritaties
Maar er zijn meer factoren die irritatie opwekken. Zo stoort negentien procent zich aan de speciale voedselwensen van collega’s, die bijvoorbeeld vegetarisch, veganistisch en/of glutenvrij eten. Ook collega’s die (veel) te lang in de kantine blijven hangen, worden niet gewaardeerd.
Drukte
Slechte tafelmanieren en irritante eetgewoontes zijn niet het enige waar Nederlandse werknemers zich druk om maken. Daarnaast valt de drukte tijdens de lunch sommige werknemers zwaar. Meer dan de helft van de ondervraagden heeft weleens moeite gehad om tot rust te komen tijdens de werklunch. Onder vrouwelijke werknemers tussen de 18-29 jaar zijn de problemen het grootst. In die groep heeft 63% last van de drukte tijdens de lunch.
Oplossingen
Een groot deel van de werknemers in Nederland zou een stuk blijer zijn met de werklunch als de werkgever meer moeite zouden doen voor een gezondere maaltijd. Daarnaast vindt een derde het aanbod te beperkt.
Uw onderzoek via PanelWizard?
Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!
Een lange wachtrij grootste ergernis millennials
lees meerIn de wachtstand staan, het is een hobby van slechts weinig mensen. Een ruime meerderheid van generatie Y heeft een ongekende hekel aan lange wachtrijen. Dat leert een onderzoek naar ongemakken in serviceverlening onder 1.213 Nederlanders, uitgevoerd door PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) in opdracht van energieleverancier Oxxio.
IrritatiesDienstverleners moeten een snelle en overzichtelijke digitale service te bieden om de veeleisende millennials tevreden te houden. Niet alleen het wachten op antwoord, ook het slecht kunnen vinden van de juiste informatie staat in de top van hun ergernissen. De digitale omgeving van de overheid is de grootste bron van irritatie. Slecht vindbare of incomplete informatie op een website of in een chat zorgt daarnaast voor de nodige frustratie bij de ondervraagden. Een klantenservice die alleen op kantooruren bereikbaar is, sluit de top drie ergernissen af.
De top 3:- 64 procent stoort zich aan telefonisch of in de chat lang in de wacht staan;
- 45 procent ergert zich aan slecht vindbare of incomplete informatie;
- 44 procent irriteert zich wanneer een klantenservice alleen op kantooruren bereikbaar is.
Overheid scoort het slechtstMaar liefst 1 op de 4 millennials ervaart de digitale omgeving van de overheid als grootste irritatiebron. Uit het onderzoek: “Als één van de grootste dienstverleners is het vaak lastig om bij de overheid de juiste informatie te vinden.” Internetproviders doen het iets beter, maar toch nog 13 procent van de millennials frustreert zich aan de service van internetproviders. De dienstverlening van verzekeraars roept bij 1 op de 8 ondervraagden ergernissen op.
De app als oplossingWie millennials wil bereiken, moet zijn service afstemmen op hun voorkeuren. Het onderzoek toont aan dat deze generatie een voorkeur heeft voor een app ten opzichte van een website. Met name voor het inzien van recente gegevens, zoals saldo, verbruik en meterstanden, en het doen van betalingen gebruikt de millennials het liefst een app. Een app moet een omgeving zijn waar alle informatie snel vindbaar is en iedereen 24 uur per dag en 7 dagen in de week terecht kan. Een goed werkende chatbot zorgt ervoor dat niemand meer in de wacht hoeft te staan.
Energieleveranciers en banken minst irritantDat een goed werkende digitale omgeving noodzakelijk is om je als dienstverlener te onderscheiden, blijkt uit de reacties van de respondenten. Banken en energieleveranciers gebruiken mobiele applicaties om zich te onderscheiden. Deze serviceverleners veroorzaken volgens de millennials de minste irritatie op het gebied van online service.
Lees het hele artikel op ClouToday
Ook onderzoek doen?Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!
Hey! Het is oké, maak depressie bespreekbaar!
lees meerJongeren (13-18 jaar) en jonge vrouwen (18-35 jaar) met een depressie of depressieve gevoelens willen wel over hun situatie willen praten, maar de overgrote meerderheid vindt het lastig om zelf het gesprek te beginnen. Tegelijkertijd vermijden vrienden en familie het onderwerp vaak omdat ze bang zijn de ander te kwetsen. Dat blijkt uit onderzoek dat PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) uitvoerde onder risicogroepen voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Met de “Hey! Het is oké, maak depressie bespreekbaar!” campagne wil het ministerie depressie bespreekbaar maken. Dat is belangrijk, want in Nederland hebben ruim 800.000 mensen een depressie.
“Een depressie kan ons allemaal overkomen,” zegt staatssecretaris Blokhuis. “Bijvoorbeeld na het verlies van een dierbare, of denk aan een burn-out. Met hulp van familie of vrienden kun je daar misschien wel weer uitkomen. Maar vooral jongeren en jonge vrouwen hebben het gevoel er niet over te kunnen praten. Dat is ontzettend verdrietig. Want door erover te praten, kun je voorkomen dat klachten uitgroeien tot een allesoverheersend probleem. Dat kan beginnen met een simpel ‘hey’. Door het bespreekbaar te maken, hebben mensen die depressief zijn niet langer het gevoel er alleen voor te staan. Dat is heel waardevol, want iedereen moet kunnen meedoen.”
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de jongeren en de jonge vrouwen het prettig vindt als iemand uit hun omgeving het gesprek begint over hun situatie. Het liefst in een fysiek één-op-één gesprek (79%). ‘Hey’ is voor omstanders letterlijk het begin van een gesprek. Want ook omstanders vinden het lastig om het gesprek te starten. Bijna de helft (45,6%) wacht liever af tot iemand er zelf over begint. Het risico is dat degene met depressieve signalen daardoor in een isolement komt en klachten verergeren. Slechts een kwart van de respondenten zegt vermoedens van depressie altijd aan te kaarten bij de betreffende persoon. En dat terwijl bijna iedereen (98,6%) zegt één of meerdere signalen van depressie te herkennen. Men gaat het onderwerp vaak uit de weg om de persoon niet te willen kwetsen. Ook twijfelen veel omstanders of ze kunnen helpen en willen ze geen bemoeial zijn.
Lees het hele artikel op Rijksoverheid.nl
Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!
Nederlander slecht voorbereid op noodsituatie rond huis
lees meerBijna 40% van de Nederlanders heeft geen plan voor als een huis niet meer toegankelijk is door brand, een gaslek of een evacuatie. Ook hebben veel mensen geen toegang meer tot belangrijke gegevens als verzekeringspolissen of telefoonnummers wanneer zij hun huis niet in kunnen. Dat concludeert het Nederlandse Rode Kruis na onderzoek door PanelWizard (zusterbedrijf van Kien).
TelefoonnummersWie zijn telefoon in huis heeft achtergelaten, kan volgens het Rode Kruis erg onthand zijn. De meeste mensen hebben telefoonnummers opgeslagen in het geheugen van hun smartphone, maar niet in hun eigen geheugen. 66% van de Nederlanders kent het telefoonnummer van de kinderen niet uit het hoofd. Voor partners ligt dat percentage op 42%. Wel zegt 80% de telefoonnummers op een of andere manier te kunnen achterhalen.
LogeeradressenUit het onderzoek blijkt verder dat driekwart van de Nederlanders nog nooit met naasten heeft besproken of er in geval van nood tijdelijk in het huis van de naasten gewoond kan worden. De opvang van huisdieren houdt de Nederlander meer bezig. 63% van de huisdierbezitters heeft nagedacht over het elders onderbrengen van hun geliefde dier als het niet langer thuis kan blijven.
Lees het artikel hier op Nu.nl
Persoonlijk noodplanHet maken van een noodplan kan de uitkomst bieden. De hulporganisatie biedt een persoonlijk noodplan aan via de website; een document waarin essentiële informatie voor dit soort situaties opgeslagen kan worden. Dit document kan bijvoorbeeld (beveiligd) opgeslagen worden in de cloud, ook kan een print veilig bewaard worden bij de persoon waar je zou willen verblijven in geval van nood. Het persoonlijk noodplan is hier te downloaden.
Ook onderzoek doen?Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!
Nederlanders weten niet waartegen ze verzekerd zijn
lees meerMeer dan vier op de tien Nederlanders zegt niet te weten tegen welke risico’s ze verzekerd zijn. Dit blijkt uit een onderzoek naar verzekeringen in opdracht van Omniplan, uitgevoerd door Panelwizard onder 1.035 Nederlanders. Daarnaast geeft 66% van de ondervraagden aan dat zij geen duidelijk inzicht hebben in het bedrag dat uitgekeerd zou worden, mocht er iets onverwachts met ze gebeuren.
Mannen hebben meer inzicht dan vrouwen in verzekeringenVolgens het onderzoek hebben mannen meer inzicht in hun verzekeringen dan vrouwen. Zo zegt ongeveer de helft van de ondervraagden vrouwen niet precies te weten tegen welke risico’s ze verzekerd zijn, tegenover vier op de tien mannen. Ook wanneer het gaat om de hoogte van het uit te keren bedrag aan verzekeringen, zijn mannen (36%) naar eigen zeggen beter op de hoogte dan vrouwen (32%).
Maandelijkse kostenDe ondervraagden zijn volgens het onderzoek niet alleen slecht op de hoogte van wat een verzekering ze uiteindelijk oplevert, ook hebben ze de maandelijkse kosten ervan niet scherp voor ogen. Zo zegt meer dan een derde van hen niet te weten wat ze maandelijks aan verschillende verzekeringspremies betalen.
Zorgwekkend"Het is erg zorgelijk dat bijna de helft van de Nederlanders geen idee heeft waartegen hij of zij verzekerd is," zegt Ingeborg Bes van Omniplan. "Niet alleen omdat de sociale verzekeringen de laatste jaren door overheidsbezuinigingen sterk zijn versoberd. Ook is het door de groei van het aantal zelfstandige ondernemers, extra belangrijk geworden om zelf voorzieningen te treffen. Deze groep is bijvoorbeeld niet automatisch verzekerd tegen een daling van het inkomen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of eerder overlijden. Gelukkig kunt u uzelf verzekeren tegen risico’s die u niet kunt dragen. Het is dan wel van belang dat verzekeren, net als wonen en het pensioen, een onderdeel is van de totale financiële planning. Alleen dan kunt u dit, als consument en ondernemer, in het juiste perspectief plaatsen en de waarde ervan beoordelen."
Verplichte kost52% van de Nederlanders zegt dat de enige reden waarom ze een overlijdensverzekering hebben afgesloten, is omdat het verplicht was bij hun hypotheekaanvraag. Bes: "Consumenten zien verzekeren vaak als een verplichte kost en kiezen daarom meestal op basis van vertrouwen en gemak. Er is een duidelijke vraag vanuit de markt naar innovaties die consumenten en ondernemers snel een duidelijk inzicht verschaffen zodat zij inkomensrisico’s bij onverwachte omstandigheden zoveel mogelijk kunnen beperken."
Lees het hele onderzoek hier op BriskMagazine.nl
Ook onderzoek doen?Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!
Vertrouwen in AI
lees meerNederlandse consumenten bleken wel enig vertrouwen te hebben in AI in de vorm van digitale assistenten en virtuele adviseurs. Bij klantenservice krijgt AI een 5,6 voor vertrouwen, wat dichtbij de score (5,9) voor een mens ligt. Voor financieel advies scoort AI hoger: 5,8 en ook daar is de kloof met de menselijke tegenhanger (6,1) klein. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard, uitgevoerd in opdracht van technologieleverancier TJIP.
Het onderzoek naar vertrouwen in AI is uitgevoerd in het licht van steeds meer algemeen geaccepteerde digitale assistenten zoals Amazons Alexa, Google's Assistant, IBM's Watson en Apple's Siri. Daarnaast zijn er nog minder expliciet 'zichtbare' toepassingen van kunstmatige intelligentie die mensen dan tips, advies en hulp bieden. De rol van menselijke curators, medewerkers en adviseurs wordt daarbij deels overgenomen en deels juist uitgebreid.
Vier soorten expertsNederlanders is gevraagd om menselijke adviseurs en adviesrobots te beoordelen met een rapportcijfer voor het vertrouwen dat zij in die beide types assistenten hebben. Hierbij zijn vier verschillende soorten experts belicht: de klantenservicemedewerker, de jurist, de financieel adviseur en de medisch specialist.
Laatstgenoemde geniet - weinig verrassend - het minste vertrouwen in AI-vorm, maar haalt nog altijd wel een voldoende. Robotartsen krijgen namelijk een 5,5 tegenover een 7,8 voor menselijke medisch specialisten. ICT-bedrijf IBM heeft al succesvolle proeven met zijn AI-systeem Watson uitgevoerd om bijvoorbeeld borstkanker al in een vroeg stadium correct te diagnosticeren.
GeneratiekloofOok voor juridische zaken hebben Nederlanders meer vertrouwen in mensen dan in software en slimme algoritmes. Juristen van vlees en bloed krijgen in het onderzoek een cijfer van 7,2 terwijl robotjuristen een 5,7 krijgen toegekend. Opvallend is dat AI toegepast voor klantenservice en voor financiële zaken relatief meer vertrouwen genieten. Ook is er een duidelijk leeftijdsverschil zichtbaar: millennials zijn meer vertrouwd met AI. Respondenten onder de 30 jaar gaven AI over het algemeen een 5,9 wat iets hoger is dan de 5,6 die mensen van 50 jaar en ouder gaven.
Lees het artikel hier op AGconnect.nl
Ook onderzoek doen?Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!
Wij zijn verhuisd!
lees meerWij zijn verhuisd! Niet heel ver, daarvoor houden we te veel van Groningen. Maar vanwege onze personele groei en onze ambities, zijn wij verhuisd naar een groter kantoor.
Op deze nieuwe plek kunnen wij verder groeien en onze ambities verwezenlijken. Bovendien staat er een complete restyling van het nieuwe pand op het programma, om een nog meer inspirerende werkomgeving te creëren en op een mooie manier onze klanten te kunnen ontvangen.
Nieuw adres
Kien
Boermandestraat 25
9723 DS GRONINGEN
☏ 050 31 71 777
Google Maps link
Het postadres en het adres in Haarlem blijven ongewijzigd.
Het lijkt ons leuk om jullie te verwelkomen op ons nieuwe kantoor. Gelijk een mooi moment om even stil te staan bij de samenwerking. Neem gerust contact op met Steven voor een afspraak.01-09-2020
Nederlanders eten minder vlees vanwege misstanden in de vleessector
lees meer41% van alle Nederlanders eet minder vlees sinds er recente misstanden in de vleessector aan het licht komen, zoals de stalbrand in Erichem. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Vegamonitor van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Panelwizard.
Bij de stalbrand in het Gelderse Erichem afgelopen donderdag kwamen 20.000 varkens om het leven. 66% van de Nederlanders is bereid om (nog) minder vlees te eten als dit helpt om stalbranden en andere misstanden te voorkomen. 88% vindt dat de overheid dringend meer aandacht moet besteden aan dierenwelzijn bij slachthuizen en grote koeien- en varkensstallen.
De vleesconsumptie blijft verder dalen, blijkt uit de Vegamonitor. Het gemiddeld aantal dagen dat wij vlees eten, neemt af. Aten we in 2011 nog gemiddeld 5,7 dagen per week vlees, nu is dat 4,8 dagen per week. De vleesconsumptie neemt jaarlijks met 1 kilo per Nederlander af, blijkt ook uit cijfers van het CBS. Natuur & Milieu voert sinds 2011 campagne voor het eten van minder vlees.
‘De productie van vlees heeft een enorme impact op het milieu. Eén dag per week minder vlees eten, staat gelijk aan één miljoen minder auto’s op de weg,’ aldus Talitha Koek, woordvoerder bij Natuur & Milieu. 61% van alle ondervraagden is zich bewust van de impact van vleesproductie op het milieu.
Terwijl onze vleesconsumptie afneemt in het dagelijks leven, eten we in de horeca meer vlees. 70% bestelt een stukje vlees of kip bij het uit eten gaan. Dit percentage ligt nog iets hoger dan vorig jaar. 36% vindt dat het aanbod van vegetarische gerechten in restaurants te beperkt is en 34% zou meer keuze willen.
‘Hier ligt een schone taak voor de horeca: het aanbod van vegetarische gerechten op de kaart kan uitgebreider, zodat er meer keus is voor het toenemend aantal mensen dat vlees mindert. Veel restaurants houden het nu bij één vegetarisch gerecht versus een stuk of zeven vlees- of visgerechten. Niet meer van deze tijd. Minstens drie vegetarische gerechten op de kaart zijn nodig om het groeiend aantal vleesminderaars te bedienen,’ stelt Talitha Koek.
Alle resultaten van de Vegamonitor vindt u hier.