Nieuws

Netflix krijgt bioscoopbranche niet klein, mits…

Video-on-demand-diensten als Netflix beheersen het tv-kijkgedrag meer dan ooit, maar hebben de Nederlandse bioscopen niet klein gekregen. Sterker: in de afgelopen tien jaar steeg het bioscoopbezoek in Nederland met 56%, en het bezoek groeit daarbij ook in de laatste jaren. De sfeer in de bioscoop spreekt aan. 56% van de frequente bioscoopgangers ziet beleving (in beeld, geluid, service) als reden om bezoek aan het medium te prefereren boven een filmavondje thuis. Dat komt naar voren uit een onderzoek van PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voor ABN AMRO.


Netflix concurrent van bioscoop?

Zijn diensten als Netflix wel een concurrent voor de bioscoop? Het antwoord is ‘ja’. Uit ons onderzoek blijkt dat 44% van de consumenten het online bekijken van films ziet als goede vervanging voor een avond naar de bioscoop.

 

Van de bioscoopbezoekers geeft 37% aan minder naar de bioscoop te gaan wanneer het aanbod van online films via diensten als Netflix en Videoland groeit. Hoewel hetzelfde percentage aangeeft online films als iets extra’s te zien naast een bioscoopavond, is het duidelijk dat de populariteit van een partij als Netflix een negatieve impact kan hebben op het bioscoopbezoek.

 

Dit effect is relatief sterk bij consumenten die jonger zijn dan 40 jaar. Bij consumenten in die leeftijdscategorie geeft meer dan de helft aan dat het online bekijken  van films een goede vervanging van de bioscoop is.

 

49% van de bioscoopbezoekers in deze leeftijdscategorie gaat minder naar de bioscoop als het aanbod van online films via diensten als Netflix en Videoland groeit.

 

De uitkomst van het onderzoek bevestigt de noodzaak van voortdurende vernieuwing voor zaaleigenaren. Naast de sfeer blijft natuurlijk ook het actuele filmaanbod belangrijk: uit ons onderzoek blijkt dat 40% van de frequente bioscoopgangers mede naar de bioscoop gaat omdat zij daar films kunnen zien, die nog nergens anders te zien zijn.


De toekomst voor bioscopen

Hoe kun je als bioscoop onderscheidend blijven? Dit kan bijvoorbeeld door het bieden van films met een virtual reality-beleving, waarbij bezoekers het idee hebben zelf in de film te acteren. Zo’n 30% van de bioscoopbezoekers blijkt interesse te hebben in films met Virtual Reality-toepassingen. Die interesse bestaat vooral bij bezoekers jonger dan 40 jaar: van hen heeft bijna 41% hier interesse in. In Amsterdam opende vorig jaar VR Cinema, een bioscoop specifiek gericht op deze toepassing. Ook ‘nieuwe’ vormen van content bieden interessante kansen voor bioscopen: denk aan opera’s, concerten, films en sportwedstrijden. Zo was de kampioenswedstrijd van Feyenoord vorig jaar in een bioscoop in Rotterdam te bewonderen.

 

37% van de consumenten toont interesse in live-concerten in de bioscoop. Bij sportwedstrijden en afleveringen van series zijn de percentages ook relatief hoog. Beide categorieën vinden consumenten jonger dan 40 jaar interessanter om in de bioscoop te bekijken dan consumenten boven die leeftijd (zie Tabel 2). Voor E-gaming is dit verschil er ook. Het gaat in dit geval om interactieve E-gaming in de bioscoop waarbij deelnemers kunnen participeren. Het is bij E-gaming overigens ook mogelijk om grote kampioenschappen in gaming te livestreamen.

 

Of het voor bioscopen verstandig een bepaald type alternatieve content aan te bieden, hangt dus onder meer af van de doelgroep waarop de bioscoop zich richt.


Een redelijke prijs

Het filmdoek leent zich dus ook voor andere vormen van content. Maar wat is daarbij een redelijke vraagprijs voor een kaartje? Vaak vinden consumenten het reëel om minimaal hetzelfde bedrag te betalen als voor een regulier ticket.

 

Zo vindt 39% van de consumenten het redelijk om voor sportwedstrijden op het grote doek minimaal hetzelfde te betalen als voor een normaal filmticket, terwijl deze wedstrijden vaak gelijktijdig op tv zijn. Hieruit blijkt eens te meer dat de ‘sfeer’ in een bioscoop van cruciaal belang is. Immers komt in ons onderzoek naar voren dat dit voor 56% consumenten de reden is om naar de bioscoop te gaan. Ook voor live-concerten (64%)[5] en opera’s (48%) vinden veel consumenten het redelijk om minimaal hetzelfde te betalen als voor een regulier ticket.

 

‘Prijs’ is sowieso een belangrijk element waarmee bioscopen het verschil kunnen maken. En dan ligt er met name een kans op het vlak van prijsdifferentiatie.

 

Bijna de helft van de consumenten (48%) geeft aan vaker naar de bioscoop te gaan als op rustige momenten de prijzen lager zouden zijn dan tijdens de piekuren. Voor bioscopen die nog geen gevarieerd prijsbeleid toepassen, liggen er duidelijk kansen om het bereik te vergroten.

 


Lees het hele artikel op abnamro.nl.

 

Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!