Cookies

Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Door op "Cookie instellingen" te klikken kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op "accepteren en doorgaan" te klikken ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons privacy- en cookiebeleid.

Cookies

Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Hieronder kun je kiezen welke cookies je accepteert. Klik per cookie op "meer informatie" om te zien wat de functie van de cookie is.

    Zonder noodzakelijke cookies werkt een website niet goed. Deze cookies zorgen dat je in kunt loggen of worden gebruikt om instellingen op te slaan.
      Tracking cookies worden gebruikt om gebruikers te herkennen over een langere periode dan een enkel bezoek op één of meerdere websites.

      Nieuws

      Black Friday zet aan tot onnodige aankopen

      De feestdagen staan weer voor de deur. Traditiegetrouw de periode dat we meer consumeren. Steeds meer mensen zijn zich echter bewust van de impact van hun koopgedrag en zijn bereid om bewuster te consumeren. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO, die elk kwartaal in samenwerking met PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) onder ruim 1.000 Nederlanders  wordt verricht.

       

      Verleidelijke kortingen

      Aan de vooravond van de feestdagen geven consumenten traditioneel meer geld uit aan cadeautjes en eten. Winkeliers spelen hier eind november op in door hen, op het uit Amerika overgewaaide Black Friday, met kortingen te verleiden tot aankopen. Lang niet iedereen is hiervan gecharmeerd: de meerderheid van de consumenten is onverschillig tot negatief ten aanzien van Black Friday. Zo vindt 57% van de Nederlanders Black Friday ‘overdreven Amerikaans gedoe’ en geloven ruim 7 op 10 consumenten dat het onnodige aankopen stimuleert. Driekwart stelt dan ook alleen producten te kopen die noodzakelijk zijn en laat zich zelden tot nooit door hoge kortingen verleiden tot onnodige aankopen. Hoewel een grote meerderheid aangeeft weinig tot geen impulsaankopen te doen, erkennen bijna 6 op de 10 Nederlanders die Black Friday kennen dat zij aanbiedingen op deze dag wel degelijk in de gaten houden.

       

      Bereid tot minder kopen

      Nederlanders hebben volgens ABN AMRO een eerste stap gezet richting minder consumeren. Veel Nederlanders proberen namelijk op allerlei manieren minder te consumeren, blijkt uit het onderzoek. Zo zegt 87% producten zo lang mogelijk te gebruiken, óók als er nieuwe modellen op de markt zijn. Daarnaast proberen 6 op de 10 consumenten een product dat kapot is eerst te (laten) repareren.

       

      Duurzame Kerst

      Ook de feestdagen in december zijn voor lang niet iedereen reden om ongebreideld te consumeren. Zo probeert 55% in deze periode juist minder te consumeren en geeft bijna een vijfde aan hiervoor open te staan. In de top drie van mogelijkheden om minder te consumeren staat kleding onbetwist op nummer één. Ruim twee derde geeft aan geen nieuwe kleding aan te schaffen voor de feestdagen. Ook het beperken van afval staat op de radar: 47% van de Nederlanders wil wegwerpplastic – zoals bordjes, bekers en bestek – tijdens de feestdagen het liefst vermijden. Minder vlees eten rond de feestdagen spreekt bijna een derde van de consumenten aan.

       

      Duurzame strategie

      Bewuster produceren én consumeren om een duurzame samenleving te versnellen

      Bewust consumeren spreekt dus een grote groep Nederlanders aan. Daar is ABN AMRO blij mee. Met hun duurzame strategie willen ze de overgang naar een duurzame samenleving versnellen. Dat doen ze onder meer met financiering van duurzame en circulaire bedrijven.

      Ook stelt de bank dat ze een ketenverantwoordelijkheid hebben. Wanneer zij een lening verstrekken aan een bedrijf letten ze goed op of dat bedrijf mensenrechten serieus neemt. Zo niet, dan helpen ze dit te verbeteren. Als dat niet lukt nemen ze zelfs afscheid van het bedrijf.

      Consumenten hebben met hun vraag naar (niet) duurzame producten invloed op die producenten uit de maakindustrie. Duurzamer gemaakte producten kopen, meer huren, lenen, delen, vaker repareren en tweedehands (in plaats van nieuw) kunnen een duurzamere economie een impuls geven. En daar staan Nederlanders helemaal niet negatief tegenover, zo blijkt ook uit het onderzoek.

       

      Wil je meer weten over de uitkomsten van het rapport? Download het hele rapport hier.

       

      Uw onderzoek via PanelWizard?

      Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!