Cookies

Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Door op "Cookie instellingen" te klikken kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op "accepteren en doorgaan" te klikken ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons privacy- en cookiebeleid.

Cookies

Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Hieronder kun je kiezen welke cookies je accepteert. Klik per cookie op "meer informatie" om te zien wat de functie van de cookie is.

    Zonder noodzakelijke cookies werkt een website niet goed. Deze cookies zorgen dat je in kunt loggen of worden gebruikt om instellingen op te slaan.
      Tracking cookies worden gebruikt om gebruikers te herkennen over een langere periode dan een enkel bezoek op één of meerdere websites.

      Nieuws

      Vertrouwen in AI

      Nederlandse consumenten bleken wel enig vertrouwen te hebben in AI in de vorm van digitale assistenten en virtuele adviseurs. Bij klantenservice krijgt AI een 5,6 voor vertrouwen, wat dichtbij de score (5,9) voor een mens ligt. Voor financieel advies scoort AI hoger: 5,8 en ook daar is de kloof met de menselijke tegenhanger (6,1) klein. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard, uitgevoerd in opdracht van technologieleverancier TJIP.

       

      Het onderzoek naar vertrouwen in AI is uitgevoerd in het licht van steeds meer algemeen geaccepteerde digitale assistenten zoals Amazons Alexa, Google's Assistant, IBM's Watson en Apple's Siri. Daarnaast zijn er nog minder expliciet 'zichtbare' toepassingen van kunstmatige intelligentie die mensen dan tips, advies en hulp bieden. De rol van menselijke curators, medewerkers en adviseurs wordt daarbij deels overgenomen en deels juist uitgebreid.


      Vier soorten experts

      Nederlanders is gevraagd om menselijke adviseurs en adviesrobots te beoordelen met een rapportcijfer voor het vertrouwen dat zij in die beide types assistenten hebben. Hierbij zijn vier verschillende soorten experts belicht: de klantenservicemedewerker, de jurist, de financieel adviseur en de medisch specialist.

       

      Laatstgenoemde geniet - weinig verrassend - het minste vertrouwen in AI-vorm, maar haalt nog altijd wel een voldoende. Robotartsen krijgen namelijk een 5,5 tegenover een 7,8 voor menselijke medisch specialisten. ICT-bedrijf IBM heeft al succesvolle proeven met zijn AI-systeem Watson uitgevoerd om bijvoorbeeld borstkanker al in een vroeg stadium correct te diagnosticeren.


      Generatiekloof

      Ook voor juridische zaken hebben Nederlanders meer vertrouwen in mensen dan in software en slimme algoritmes. Juristen van vlees en bloed krijgen in het onderzoek een cijfer van 7,2 terwijl robotjuristen een 5,7 krijgen toegekend. Opvallend is dat AI toegepast voor klantenservice en voor financiële zaken relatief meer vertrouwen genieten. Ook is er een duidelijk leeftijdsverschil zichtbaar: millennials zijn meer vertrouwd met AI. Respondenten onder de 30 jaar gaven AI over het algemeen een 5,9 wat iets hoger is dan de 5,6 die mensen van 50 jaar en ouder gaven.

       

      Lees het artikel hier op AGconnect.nl


      Ook onderzoek doen?

      Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!