Cookies

Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Door op "Cookie instellingen" te klikken kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op "accepteren en doorgaan" te klikken ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons privacy- en cookiebeleid.

Cookies

Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Hieronder kun je kiezen welke cookies je accepteert. Klik per cookie op "meer informatie" om te zien wat de functie van de cookie is.

    Zonder noodzakelijke cookies werkt een website niet goed. Deze cookies zorgen dat je in kunt loggen of worden gebruikt om instellingen op te slaan.
      Tracking cookies worden gebruikt om gebruikers te herkennen over een langere periode dan een enkel bezoek op één of meerdere websites.

      Nieuws

      Zelfrijdende auto nu nog eng, maar er komt een 'doorbraak'

      Zelfrijdende auto's lijken misschien nog mijlenver weg, maar dat gaat veranderen, verwacht ABN Amro. Uit onderzoek van PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voor de bank blijkt dat de helft van de Nederlandse consumenten denkt dat er binnen tien jaar zelfrijdende auto's op de Nederlandse snelwegen rijden.


      Jongeren het meest enthousiast

      Jongeren zijn meer gecharmeerd van de zelfrijdende auto dan oudere weggebruikers. Een op de vijf jongeren tussen de 18 en 30 jaar oud zou direct willen instappen als de zelfrijdende auto wordt toegestaan. Bij oudere automobilisten is dat 12%.


      Technologisch meer mogelijk

      "Technologisch is er steeds meer mogelijk", zegt sectoreconoom Sonny Duijn, van ABN Amro. "Innovaties worden steeds beter, naarmate ze echt gebruikt worden. Fabrikanten zijn druk bezig, vanuit de overheid komt er meer nadruk op elektrisch rijden. Dat zal ertoe leiden dat de zelfrijdende auto normaler wordt."


      Voordelen

      De bank somt de voordelen op: werken, je e-mail lezen, lunchen, zelfs even slapen, terwijl je auto je van Maastricht naar je afspraak in Groningen brengt. Het klinkt ideaal, maar toch zegt 62% zich veiliger te voelen in een auto die door een mens bestuurd wordt.


      Psychologische drempels

      De drempels zijn eerder psychologisch, dan technologisch, vermoedt de bank. Die worden gevoed door nieuws over gecrashte wagens zonder bestuurder. Mensen moeten nu eenmaal wennen aan innovaties, zegt Duijn. "Zeker vanaf de periode waarin er gecombineerde auto's op de weg komen, waarin bestuurders soms zelf rijden en soms op de automatische piloot, zullen automobilisten zich er een betere voorstelling van kunnen maken."


      De rol van de dealer

      "Door de technologische ontwikkelingen verandert de rol van de dealer sterk", zegt Sonny Duijn. "Naast monteurs is er steeds meer personeel met IT-kennis nodig." Ook het verzamelen van data wordt belangrijk, denkt Duijn. "Je kunt meer diensten aanbieden, zoals het verlenen van periodiek advies op basis van iemands rijgedrag." Duijn noemt het “essentieel” voor dealers om “nu al te investeren” in kennis over de zelfrijdende auto.

       

      Lees hier het hele artikel op RTLZ.nl


      Ook onderzoek doen?

      Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!